De 244 is geïntroduceerd in 1974, als opvolger van de 144. Het uiterlijk kenmerkte zich door een recht opgetrokken auto. Het unieke van deze de geteste statige Volvo is dat hij een extreem lage kilometerstand heeft en de eerste 25 jaar van zijn bestaan heeft doorgebracht in Belgie. De 244 wordt aangeboden door Nordicar in Heerhugowaard. Nordicar is een Volvo gespecialiseerd bedrijf met een zeer ruime ervaring in het importeren van in goede staat verkerende Volvo’s uit vooral Noord Europa.
Bouwperiode en uitvoering
De 244 is geproduceerd vanaf 1974-1981 waarbij een modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1979. De auto is geleverd met 4-cilinder benzinemotoren van ongeveer 90-142 pk, en met 6-cilinder dieselmotor van 82 pk. De auto in deze test is een 244 met een 2.0 4-cilinder benzinemotor van 101 PK gekoppeld aan een handgeschakelde vier-versnellingsbak. De combinatie van een motor met een hoog koppel bij laag toerental maakt dat de auto schakellui kan worden gereden. Vrijwel iedere bocht kan in de derde versnelling worden genomen. Wat ook zeer prettig rijden is dat de auto vooral voor dit formaat auto een kleine draaicirkel heeft. Enig nadeel is het brandstofverbruik, houd rekening met een verbruik van 1 op 9 kilometer. Prettig voor een auto van die tijd is dat deze is voorzien van stuurbekrachtiging. De 244-modellen zijn net als de andere grotere modellen van het merk onverwoestbaar, hoewel een mooi roestvrij exemplaar zeldzaam is. De lage kilometerstand (123000 km) in combinatie met het bouwjaar maakt dat deze auto heeft maakt dat de auto bijzonder geschikt is om LPG in te bouwen waardoor zeer lage gebruikskosten ontstaan (wegenbelastingvrij).
Voorkomende problemen
De 244 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn krakende draagarmen door verweerde rubbers en incidenteel roestvorming.
Staat van de testauto
De geteste auto heeft zogoed als geen gebruikssporen. Het uiterlijk is in goede staat, alleen de achter wielkastranden is een oppervlakte roestvorming zichtbaar. Het mooie lederen interieur heeft geen beschadigingen, en gebruiksporen zijn niet aanwezig. Enige kanttekening is de koppeling waarvan de werking zwaar gaat, maar wel goed aanvoelt. Van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen is geen probleem waargenomen. De auto ruikt fris en er is niet in de auto gerookt. De stoelen zitten voortreffelijk en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto.
Prijsstelling
De prijsstelling is 4950 euro, exclusief 295 euro afleverkosten. De prijs wordt bepaald door de staat van de auto. De auto is goed voor vele jaren rijplezier.
Plus en min
Plus Min
Duurzaam materiaalgebruik Hoog brandstofgebruik
Mooi lederen interieur
In combinatie met LPG lage gebruikskosten
Ruime auto
Conclusie
De geteste 240 is een auto voor puristen, die het gebrek aan luxe van de huidige tijd voor lief nemen. Diegene die de auto koopt heeft een auto voor jaren. Na het eventueel monteren van LPG heeft de auto extreem lage gebruikskosten.
Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden