overzicht

Testverslag Volvo 244 DL bouwjaar 1981, “een oldtimer voor jaren”

ingevoerd op 11-11-2011

Volvo 244 DL linker zijkant
Volvo 244 DL rechter zijkant
Volvo 244 DL interieur linksvoor
Volvo 244 DL interieur linksachter
Volvo 244 DL dashboard
Volvo 244 DL wielkast linksachter
Volvo 244 DL reserve wielbak
Volvo 244 DL Nordicar
  • Volvo 244 DL linker zijkant
  • Volvo 244 DL rechter zijkant
  • Volvo 244 DL interieur linksvoor
  • Volvo 244 DL interieur linksachter
  • Volvo 244 DL dashboard
  • Volvo 244 DL wielkast linksachter
  • Volvo 244 DL reserve wielbak
  • Volvo 244 DL Nordicar

Gepubliceerd: 11-11-2011

De 244 is geïntroduceerd in 1974, als opvolger van de 144. Het uiterlijk kenmerkte zich door een recht opgetrokken auto. Het unieke van deze de geteste statige Volvo is dat hij een extreem lage kilometerstand heeft en de eerste 25 jaar van zijn bestaan heeft doorgebracht in Belgie. De 244 wordt aangeboden door Nordicar in Heerhugowaard. Nordicar is een Volvo gespecialiseerd bedrijf met een zeer ruime ervaring in het importeren van in goede staat verkerende Volvo’s uit vooral Noord Europa.
 
Bouwperiode en uitvoering
De 244 is geproduceerd vanaf 1974-1981 waarbij een modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1979. De auto is geleverd met 4-cilinder benzinemotoren van ongeveer 90-142 pk, en met 6-cilinder dieselmotor van 82 pk. De auto in deze test is een 244 met een 2.0 4-cilinder benzinemotor van 101 PK gekoppeld aan een handgeschakelde vier-versnellingsbak. De combinatie van een motor met een hoog koppel bij laag toerental maakt dat de auto schakellui kan worden gereden. Vrijwel iedere bocht kan in de derde versnelling worden genomen. Wat ook zeer prettig rijden is dat de auto vooral voor dit formaat auto een kleine draaicirkel heeft. Enig nadeel is het brandstofverbruik, houd rekening met een verbruik van 1 op 9 kilometer. Prettig voor een auto van die tijd is dat deze is voorzien van stuurbekrachtiging. De 244-modellen zijn net als de andere grotere modellen van het merk onverwoestbaar, hoewel een mooi roestvrij exemplaar zeldzaam is. De lage kilometerstand (123000 km) in combinatie met het bouwjaar maakt dat deze auto heeft maakt dat de auto bijzonder geschikt is om LPG in te bouwen waardoor zeer lage gebruikskosten ontstaan (wegenbelastingvrij).
  
Voorkomende problemen
De 244 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn krakende draagarmen door verweerde rubbers en incidenteel roestvorming.

Staat van de testauto
De geteste auto heeft zogoed als geen gebruikssporen. Het uiterlijk is in goede staat, alleen de achter wielkastranden is een oppervlakte roestvorming zichtbaar. Het mooie lederen interieur heeft geen beschadigingen, en gebruiksporen zijn niet aanwezig. Enige kanttekening is de koppeling waarvan de werking zwaar gaat, maar wel goed aanvoelt. Van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen is geen probleem waargenomen. De auto ruikt fris en er is niet in de auto gerookt. De stoelen zitten voortreffelijk en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto.

Prijsstelling
De prijsstelling is 4950 euro, exclusief 295 euro afleverkosten. De prijs wordt bepaald door de staat van de auto. De auto is goed voor vele jaren rijplezier.

Plus en min
Plus                                                              Min
Duurzaam materiaalgebruik                            Hoog brandstofgebruik
Mooi lederen interieur
In combinatie met LPG lage gebruikskosten
Ruime auto

Conclusie
De geteste 240 is een auto voor puristen, die het gebrek aan luxe van de huidige tijd voor lief nemen. Diegene die de auto koopt heeft een auto voor jaren. Na het eventueel monteren van LPG heeft de auto extreem lage gebruikskosten.

Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden

Overig nieuws


08-10-2015 - Testverslag Volvo 850 T5 "de superroffel"
25-01-2015 - Testverslag Jaguar XJ 3.2 V8, “een Britse gentleman”
05-01-2015 - Testverslag Volvo C70 T5 “de ultieme manier van autorijden”
04-01-2015 - Testverslag Volvo V70 2.4d automaat, “de ideale reisgezel”
20-12-2014 - Testverslag Volvo XC60 2.4d FWD R-design “de sportieve Zweed”
15-12-2014 - Testverslag Volvo 940, bouwjaar 1996
09-11-2014 - Testverslag Volvo XC70 d5 Summum AWD, “een exclusieve zweed”
29-08-2014 - Testverslag Volvo V70 D3, “de ideale reisgezel”
27-10-2013 - Testverslag Volvo XC90 2.5t “de Mastodont”
12-10-2013 - Testverslag Volvo XC70 2.4d drive, “een stoere zweed”
23-09-2012 - Testverslag Volvo C30 1.8 Kinetic, bouwjaar 2007
07-09-2012 - Testverslag Volvo XC90 2.9 T6 Summum
19-07-2012 - Testverslag Volvo V70 R bouwjaar 2005, “brute kracht”
05-07-2012 - Testverslag Volvo V70 AWD 2.5t automaat, bouwjaar 2003
28-06-2012 - Testverslag Volvo XC70 D5 185 pk Four C
26-06-2012 - Testverslag Volvo V50 2.4 Kinetic, bouwjaar 2004
31-05-2012 - Testverslag Volvo Amazon 121 bouwjaar 1965, “oprechte nostalgie”
08-05-2012 - Testverslag Volvo XC70 2.5t 210 pk AWD
22-04-2012 - Testverslag Volvo C70 2.5t, “the Saint”, bouwjaar 1998
01-04-2012 - Testverslag Volvo V70 2.4t 144KW Ocean Race bouwjaar 2002
27-03-2012 - Testverslag Range Rover 4.0 SE
13-03-2012 - Testverslag Volvo V70 2.0d Kinetic, de “nieuwe generatie”
05-03-2012 - Testverslag Volvo V70 2.5d classic bouwjaar 1998
22-02-2012 - Testverslag Volvo 940 limited, bouwjaar 1998
11-02-2012 - Testverslag Volvo XC70 2.4t AWD
07-02-2012 - Testverslag Volvo XC70 d5 AWD / Navigatie, “een stoere zweed”
25-01-2012 - Testverslag Volvo 940, bouwjaar 1996
22-12-2011 - Testverslag Volvo 1800 ES bouwjaar 1973, “the Saint”
18-12-2011 - Testverslag Volvo 244 DL automaat bouwjaar 1978, “een pure oldtimer voor jaren”
29-11-2011 - Testverslag Volvo XC90 2.5t in vrijwel nieuwstaat
17 mei 2022

Laatste nieuws

Tagcloud


  • 24d
  • 25t
  • awd
  • estate
  • roffel
  • saint
  • the
  • v70
  • xc70
  • xc90

Recente reacties


Cor Mulder

04-11-2021 | 19:00:54
Ik ben zelf een dagelijkse gebruiker van een zelfde exemplaar maar dan met overdrive. 120km per dag. De auto staat ook altijd buiten maar wel zowel op werk als thuis onder een weerbestendig goed gevoe…

D.L van Os

09-02-2021 | 20:55:50
Mijn vader reed zijn leven lang Volvo de kattenrug. Amazone station 145 244. Maar op de 960 was hij verliefd Na zijn dood ging deze naar mij. Ik heb hem naast mijn Espace maar rijdt ondanks het hoge…

rikus

15-05-2019 | 11:11:39
ik heb nu deze volvo sinds 1 week .staat nu op 255 000 km en roestig hier en daar ,maar rijd nog super .en nu is hij wegenbelsting vrij mvg rikus van houten tolbert

Zoeken in nieuws


Zoek

Twitter

Praat mee! #volvotest

Contactgegevens

Gebruikte Volvo Test
Frits Kruitstraat 2
1742 SZ Schagen
Tel. 06-11905152
marcel@gebruiktevolvotest.nl

Deel deze pagina

Contact


  • Gebruikte Volvo Test
  • Frits Kruitstraat 2
  • 1742 SZ Schagen
  • marcel@gebruiktevolvotest.nl

Laat een bericht achter


Zoeken


Copyright 2022 - Gebruikte Volvo Test
Inloggen | Standaardsite - Website met CMS | Ziber - Website software